Tuesday, May 27, 2008

Sabah PTI problem

Kerajaan Sabah dan persekutuan hendaklah mengambil tindakan yang sesuai dengan seperti mendaftarkan semua PTi di Sabah dan kenalpasti mereka yang tiada pekerjaan hendaklah dihantar pulang ke negara asal. Bagi mereka yang sedang bekerja di sini dan tiada rekod jenayah hendaklah dibenarkan kerja seperti biasa. Kita harus sedar banyak kemajuan di Malaysia hari ini kerana penggunaan tenaga buruh yang murah daripada PTI dan titik peluh mereka sebenarnya tidak boleh dinilai dengan wang ringgit. Benarlah mereka inidibayar gaji dan lebih selesa hidup berbanding dengan negara asal mereka yang nyawa di hujung tandok seperti di pilipine, myanmar dan petani manakala rakyat indonesia, pakistan dan china mencari keselesaan hidup dan peluang pekerjaan yang mungkin lebih baik berbanding di negara asal mereka.
Issunya sebab banyak pekerjaan di negeri Sabah khususnya hanya dibuat oleh PTI dan rakyat tempat tidak sanggup melakukannya kerana kerja tersebut berat, bersemur di bawah panas terik matahari, tinggi risiko dan gaji rendah. Ini kita boleh lihat di Ladang-Ladang Sawit, pembinaan, kilang-kilang dan laian lain kerja laut yang rakyat kita tidak tahan dan kerja 2 hingga 3 hari sudah berhenti.
Dalam issu ini hendaklah kerajaan tangani dengan bijak supaya masing-masing hati rasa selesa.

Mengenai issu tuntutan Pilipine ke atas Sabah, ini tidak timbul dan sekiranya di bawah ke mahkamah keadilan Antarabangsa itupun tidak perlu dirisaukan kerana negara ini merdeka dan mendapat mandat pemerintahan apa yang ada sekarang ini............

No comments: